بررسی و نقد نظریه حداقلی صدق

Authors

مصطفی مهاجری

abstract

نظریة حداقلی صدق (mt) نظریه­ای است که پول هاریچ آن را مطرح کرده و به دفاع از آن پرداخته است. این نظریه­، در گروه نظریه­های انقباضی صدق قرار می­گیرد و می­توان آن را جدیدترین گونه­ از این نظریات محسوب کرد. هاریچ ادعا می­کندmt، «شرایط کفایت» نظریه­های صدق را برآورده می­سازد؛ یعنی با استفاده از آن می­توان همة امورِ واقعِ مربوط به صدق را تبیین کرد. در این مقاله، چهارچوب کلّیmtو شرایط کفایت آن به اختصار معرفی می­شوند. بعضی منتقدان تلاش کرده­اند با نشان دادن امورِ واقعی که به نظر می­رسد به صدق مربوط هستند ولی ظاهراً mt نمی­تواند آن­ها را تبیین کند، کفایتmt را مورد تردید قرار دهند. انتقادهای آنیل گوپتا و اسکات سومز در این چهارچوب کلّی قرار می­گیرد. به طور خاص آن­ها می­خواهند نشان دهندmt کفایت لازم را برای تبیین امور واقعِ کلّی ندارد و اصطلاحاً با مسئلة تعمیم روبه­رو است. در ادامة مقاله، انتقادهای گوپتا و سومز مرور می­گردد، پاسخ هاریچ به آن انتقادها مورد بررسی و ارزیابی قرار می­گیرد، و استدلال می­شود که پاسخ او به انتقادهای مطرح شده رضایت­بخش نیست. در پایان، پاسخ دیگری به انتقادهای مطرح شده فراهم می­شود و نشان داده می­شود که پاسخ پیشنهادی، هیچ یک از مشکلات پاسخ هاریچ را ندارد.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

بررسی و نقد نظریه مطابقت صدق

نظریه مطابقت صدق که از دیرباز مورد توجه بوده به این پرسش باید پاسخ دهد که چه عناصری از زبان و چه عناصری از جهان واقع با یکدیگر مطابقت حاصل می نمایند، و از طرف دیگر منظور از مطایقت چیست؟

15 صفحه اول

پل هورویچ، تئوری حداقلی صدق و مساله واقع گرایی علمی

در سنت فلسفی، همواره مفهوم صدق در ضمن مؤلفة سمانتیکی واقع­گرایی و در تعاریف متعددی که از آن و نقطه مقابل، یعنی ضد واقع­گرایی، ارایه شده مورد بحث قرار گرفته است؛ هر چند این تعاریف، تاکنون به دلایل متعددی نتوانسته­اند جامع و مانع باشند و انتظارات همة فیلسوفان را برآورده سازند. بسیاری از تئوری­ها، از جانب ابداع ­کنندگان آن­ها واقع­گرایانه بوده­اند اما با توجه به برخی از تعاریف واقع­گرایی، ضد واقع­...

full text

My Resources

Save resource for easier access later


Journal title:
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)

Publisher: دانشگاه امام صادق (ع)

ISSN 2228-6578

volume 7

issue 1 2012

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023